INTERNATIONALER DAN OOIT
‘Brussel’ is een begrip, de afkorting volstaat.
De officiële benaming luidt voluit ‘Internationale Vakbeurs van het Meubel Brussel’. Een titel die dit jaar meer dan ooit bevestigd is. ‘Brussel’ is meer dan het centrum van België en de Benelux. De Meubelbeurs is uitgegroeid tot het bruisende hart van de Europese interieurbranche. Hier zie je alle windrichtingen samenkomen en uitwaaieren. De oriëntatie op West-Europa strekt zich uit van Noord naar Zuid. Brussel is er om de meubelhandel maximaal te ondersteunen, en niet om een maximum aantal vierkante meters te verkopen.
Eerst een flashback, terug in de tijd, naar 31 mei 1978. De naam “Nationale Beurs der Meubelnijverheid” werd statutair gewijzigd ─ achteraf bekeken gecorrigeerd. Nationaal werd INTERnationaal: die vijf extra letters hebben een wereld van verschil gemaakt. Ze betekenden het begin van een nieuw tijdperk. De Meubelbeurs ambieerde een internationaler draagvlak. De rol van de buitenlandse exposanten is bijna volledig omgekeerd: van 10% toen naar een tweederdemeerderheid nu. Toen is het balletje aan het rollen gebracht.
Die internationalisering werkt als een katalysator voor exposanten en bezoekers. Een internationaler aanbod maakt de beurs interessanter voor een internationaler vakpubliek — die op hun beurt, de beurs interessanter maken voor Belgische en buitenlandse exposanten enzovoort enzovoort. Het balletje blijft rollen.
Buitenlandse exposanten zien Brussel als een springplank naar nieuwe afzetmarkten, naar de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië… (Dergelijke uitspraken kom je in de Blog regelmatig tegen.) Belgische en buitenlandse bezoekers zien Brussel als een ontdekkingsreis naar nieuwe collecties van min of meer bekende firma’s. Kortom, een win-winsituatie.
De internationalisering is één ding, maar niet ‘ten koste van’. Brussel is er om de meubelhandel maximaal te ondersteunen, en niet om een maximum aantal vierkante meters te verkopen. De beurs wordt niet gevuld, maar zorgvuldig samengesteld. Brussel prefereert kwaliteit boven kwantiteit. Wat telt is het niveau van de vakbeurs: de exposanten, de bezoekers en alles wat erbij komt. Sluit het aanbod aan op de vraag? Wat als de grenzen tussen outdoor en indoor verdwijnen? Wat als contract en hospitality serious business zijn? Wat als ecologisch denken vaker ook economisch doen wordt? Dan moet en zul je die ontwikkelingen op de Meubelbeurs zien!
Wat zeker niet verandert? Brussel is mixing business with pleasure. No stress, no energy drain: Brussel is chill.
Alle exposanten en de organisatie heten je van harte welkom!
BALTHAZAR AWARDS CEREMONY
Dinsdag 5 november – 19.00 uur
Belgian Design Island – hal 3