ECLECTISCH DESIGN

Een nieuwe designer betekent een verfrissende kijk op de modellering.

De compilatie van klassieke en moderne stijlementen resulteert in eclectisch design. Glam-More anticipeert op de revival van de tijdloze stijl, de klassieke klasse — met een moderne twist en haute-couture details. De bergere en de chesterfield passeren de revue.

In fashion beleven iconische klassiekers als de trenchcoat, de blazer en het Chanel-jasje een comeback (zelfs bij tieners). Designer Filippo Di Lecce maakt de vertaalslag van de retro-klassieke stijl in fashion naar furniture. Hij staat o.a. bekend om zijn haute-couture accenten, zijn waardering voor het cultureel erfgoed en zijn minimalistische vormentaal. Deze kenmerken zie je terug in zijn eerste modellen voor Glam-More. De stijlelementen gaan verder terug in de tijd dan gebruikelijk: van de moderne designklassiekers uit de 20e eeuw naar de eeuwenoude meubelklassiekers.

Elementenbank Coconut is een re-design van de Bergére-fauteuil met de typische oren. Je zit rustig afgeschermd, afgezonderd, lekker knus. Die ervaring is behouden. Het cocon-gevoel is Coconut geworden — met een semi-ellipsoïde scheiding tussen de rug-met-oren en de armleuning. Een piping tekent ‘haarscherp’ de contouren af: tussen het exterieur en het interieur, quasi tussen de harde bast en de softe inhoud.

Model Bon Ton is een vrije interpretatie van de Chesterfield. De klassieke rolvorm van de armen is getransformeerd naar een afgeslankte, hellende ovaal. Daarbinnen is de verzonken druppelvorm gedefinieerd door een (contrasterende) piping, die overgaat in een rondstalen poot. Bon Ton staat vrijer van de bodem; de typische capitonnage ontbreekt; de rugleuning en armen liggen niet op één hoogte. Dus gaat alle aandacht vanzelf uit naar de gesofisticeerde arm en de comfy rugkussens.

Het modulaire model Eclipse spreekt voor zich: cyclische volumes, een visueel ritme van licht en schaduw. De elementen staan open voor rechte of halfronde settings. Zij verwijzen naar de semi-circulaire designperiodes in de 20e eeuw. Een typisch signatuurdetail: de doorlopende siernaad omlijst alle modules tot één geheel.

Ook in slaapbank Amelie herken je de hand van Filippo Di Lecce. Bottom line: in Brussel laat Glam-More een eigenzinnig collectiebeeld zien.

glammore.it