
NO GREENWASHING
Je tijd ver vooruit zijn.
Dat kun je van Greensleep wel zeggen! Ruim dertig jaar geleden was de slaapspecialist een gamechanger avant la lettre. Was ‘groen’ meestal gewoon een kleur. Was groen als gedachtegoed hoogstens iets voor geitenwollensokken-idealisten. Nu wordt bijna alles ‘groen’ gekleurd. Hoe groen dat groen is? Tja. Voor Greensleep geen greenwashing! Laat de EmpCo-richtlijn maar komen.
Bij Greensleep lopen ecologisch en ergonomisch verantwoord slaapcomfort synchroon. ‘Uit verantwoordelijkheid voor de gezondheid van de mens en van de natuur.’ Je hoeft geen expert te zijn om te begrijpen dat chemicaliën schadelijk zijn. (In bed, dat close contact met je lichaam, je hoofd, je neus en mond…)Je moet een gamechanger zijn om die synthetische stoffen te verbannen. Voor de matrassen enkel pure grondstoffen zoals Texelse wol, natuurlatex, zijde, vlas. Voor de bedden geen metaal en slechts één houtsoort. Om precies te zijn: essenhout uit de Westelijke Balkan want één logistieke lijn, een relatief korte afstand over de weg, binnen Europa. De optie ‘walnoot’ is dus walnoot finished essenhout. Geen kunstmatige kleurstoffen maar natuurlijke kleurpigmenten. Respect voor de natuur impliceert een evergreen design. Zie de nieuwe modellen 2025/2026 zoals Pure (op minimalistische pootjes) en Core (met organisch hoofdbord).
GreenSleep legt de ecologische-ergonomische lat steeds hoger. De (voorlopig) laatste uitdaging: een meer comfy en sterke stretchtijk — uiteraard zonder elastaan e.d. Dit jaar is geïnvesteerd in een ‘slow’ jacquard rondbreimachine: de snelheid ligt lager dan gebruikelijk, de kwaliteit stukken hoger. De ‘slow knitted’ tijk is o.a. stabieler, soepeler, voelt en ligt fijner. Kijk, dat is een ecologische én ergonomische verbetering — voor de planeet, voor je slaapcomfort. De economische weerslag valt in de categorie ‘time is money’. Slower kost iets meer. En tóch, principes zijn principes. ‘Natuurlijk slapen zit in ons DNA. Onze doelgroep begrijpt onze visie. Voor ons is ‘groen’ absoluut geen buzzword, fakeslogan of glad marketing-praatje, het is our way of life & business. De woorden of de daden… Je weet soms niet wat je ziet. Weet of eco-claims onderbouwd zijn.’
De ecologische kernwaarde past helemaal in het straatje van de EU: de Empowering Consumers for the Green Transition Directive. “Lidstaten moeten de regels uiterlijk 27 september 2026 opnemen in hun nationale wetgeving.”
Ecologische fact-checking: voor GreenSleep no problem!



