Eco2
Geen meubelbeurs zonder productnieuws, toch?
Maar het ontwikkelen van nieuwe collecties is ook een kostbare zaak, al die tijd, energie, materialen. Hoe zit het met het slagingspercentage van al die nieuwe modellen, de kans op commercieel succes(sen)? Als je daarbij stilstaat… Dat was de wake-upcall voor Rom: de modelontwikkeling kan efficiënter en duurzamer. Hoe? Door de modelontwikkeling te relateren aan voorafgaand marktonderzoek. Het hele traject vanaf het eerste idee tot het eindproduct gebeurt voortaan in nauwe samenspraak met retailers en consumenten.
Het pilot-project is opgestart met 3 handelspartners in België, Frankrijk en Duitsland. Zij vormen het referentiekader. Met hen brainstormt het designteam van Rom over nieuwe ideeën, de ontwerpschetsen, de prototypes. Als het gefinetunede model concrete vormen aanneemt, wordt het in de winkelshowroom van de partners gepresenteerd. Wat vinden de consumenten ervan? Wat geven zij als feedback? Na alle input uit de markt, staat er een beproefd model.
“Altijd meerdere nieuwe modellen presenteren, denken dat we goed zitten, hopen dat een aantal modellen aanslaan, hoeveel en welke is ieder keer weer afwachten… Op goed geluk schieten, hopend op een lukrake toevalstreffer? Nu schieten we gericht, gaan voor dat ene schot in de roos. We weten dat het ene model aan de vraag van de consumenten beantwoordt. We hoeven dus minder modellen te ontwikkelen. Wat we presenteren, is al gescreend door marktonderzoek.”
Dit nieuwe proces is pas van start gegaan dus is nog volop in ontwikkeling. Een van de eerste resultaten is het model Cosmo: zo groot van allure, zo relatief compact de afmetingen. Ook de verkoopondersteuning is beter op de klant afgestemd: hij kan uitproberen hoe een hogere hoofdsteun, een andere zithoogte en zitdiepte aanvoelt. Dat geeft zekerheid.
Met dit klantgerichte businessmodel zet Rom een ecologische én economische stap vooruit!