Franstalige Boutique
‘Brussel is een opstap naar Franstalig Europa en de wereld van de exclusieve boutiques.’
Het devies: your wish is our command. Deze eerste acte de présence gaat gepaard met een primeur: AI als adviseur en tipgever voor het designteam. De input verzamelen was het meeste werk. De schattige knuffelbeertjes vertegenwoordigen een duurzaam alternatief.
NicolaQuinto is een vrij jonge onderneming in het high-end boutique segment. Het pareltje van het assortiment is de ModaMilano® collectie: hand- en tailor-made sofa’s, super-de-luxe materialen, puur vakmanschap met geraffineerde details. Dat zie je o.a. terug in de opvallende tot gewaagde dessins en kleuren, de sophisticated materiaalmix en stoffering. Het showpiece is het ‘haute couture’ model Rhapsody, geïnspireerd op een mantelpakje van Chanel. Je herkent de stof, de contrastbies en de split-met-omslag. Alsof een stukje van de voering aan de buitenkant zichtbaar is. Fashion meets furniture.
Zelfs de merkmarkering refereert aan haute luxury. Merken als Louis Vuitton, Prada, Gucci hebben hun ‘bag charm’; NicolaQuinto heeft een ‘sofa-charm’, een metalen logo dat aan de bank hangt. Het NQ-embleem is bovendien customizable: je hebt de keuze uit gun metal, staal, geel- en roségoud.
NicolaQuinto exporteert naar Azië (China, Japen en Korea) en binnen Europa vooral naar Frankrijk. Speciaal voor Franstalig Europa is de hulp van AI ingeschakeld. Het design-team heeft eerst online desk-research uitgevoerd: alle denkbare marktdata zijn verzameld. Wat zijn de trends, de merken, wat vertellen de socials en andere media, enzovoort en zo verder? Deze schat aan informatie werd de input voor AI: daaruit kwamen wat tips en ideetjes voor het design-team. Daarna is de ontwerp-studio gewoon weer het creatieve proces ingegaan. Het resultaat is Cassandra: designed en Italian made.
Verder heeft NicolaQuinto een bestemming voor het industriële restafval gevonden: knuffelbeertjes in de stof/het leer van de bank. Ze dragen de verplichte CE-markering dus voldoen aan de Europese veiligheids-, gezondheids- en milieueisen. Die knuffels bleken een schot in de roos te zijn! Zo schattig, zo decoratief ─ en zo verantwoord. Sustainabilty meets Emotion.