Circulaire veranderingen

In 2021 heeft Revor zijn 100% circulaire matras geïntroduceerd.

De Circular is toen meteen onderscheiden met de Balthazar Innovatie Award. Hoe staan de zaken er nu voor? Hoeveel waarde hecht de consument aan een ecologisch verantwoorde matras? Vindt hij ‘100% circulair’ een doorslaggevend argument? Bij slaapcomfort ligt dat anders dan verwacht, heeft Revor uit ervaring en onderzoek geleerd.

Een eerste conclusie: de shoppende consument is gefocust op het slaapcomfort. Zijn primaire doel is een nieuwe matras die perfect ligt. Dat zij circulair is, vindt hij zeker een interessant weetje. Of hij dat laat meewegen in zijn aankoopbeslissing? Dan komt de prijs in het spel, want de Circular is 20-30% duurder dan een conventionele pocketverenmatras. De klimaatsverandering mag een feit zijn, maar of dat naar een mentaliteitsverandering leidt, een gedragsverandering? Dat vraagt tijd. De ene consument is inderdaad nu al bereid meer te betalen voor ‘100% circulair’, maar niet iedereen wil of kan dat. Voor die groep consumenten heeft Revor toegankelijkere alternatieven ontwikkeld: de Circular-Latex en -Visco matrassen. Net als de Circular Original, zijn ze volledig te ontmantelen tot gescheiden afvalstormen. Het verschil is dat de schuimen niet geschikt zijn voor hergebruik in matrassen (in tegenstelling tot de andere materialen). De schuimen kunnen wel gerecycled worden voor andere interieurproducten zoals opvulmateriaal in meubels, ondertapijt en isolatiematerialen. Deze twee afgeleide matrassen vormen in ieder geval een grote stap in de goede richting voor een breder publiek. End-of-life belanden ze niet op de matrassenafvalberg, wat een enorme milieuwinst betekent. Recyclen is altijd beter dan verbranden.

Daarom is Revor druk bezig om voor alle matrassen in zijn assortiment uitsluitend circulaire hoezen te gebruiken. ‘Liever vandaag dan morgen’, al is die switch niet een-twee-drie te doen.

De Circular Original is natuurlijk het gedroomde ideaal: slechts twee mono-materialen die ‘als nieuwe grondstoffen’ te hergebruiken zijn. De matras is ondertussen geperfectioneerd, de circulariteit en het slaapcomfort zijn beter op elkaar afgestemd. Daarnaast is de ‘Circular Softtech’ uitgebracht, die met een extra laag minipocketveren op de circulaire matraskern uitgerust is. Dit zorgt voor een verbeterde zoneverdeling en lichaamsondersteuning.

Revor distantieert zich nadrukkelijk van green washing. De circulariteitsclaim is voor iedereen volkomen transparant door het Niaga®-label. Even de QR-code scannen en je krijgt het productpaspoort te zien: waar komen de verschillende grondstoffen vandaan, hoe moet je matras retourneren, wat gebeurt er daarna?

Sinds 2021 is er al veel veranderd. De consument is vertrouwd met QR-codes, is doordrongen van de klimatologische problematiek en duurzamere alternatieven. “Vroeger of later wordt ons niche-product gegarandeerd gemeengoed. De wegwerpcultuur is op zijn retour. Hergebruik, liefst zonder kwaliteitsverlies, is de toekomst.”

revorgroup.com